Orfeo y Eurídice, Pedro Azara & Pep Montserrat

« Cupido, el hijo de Venus, la diosa del amor, venía a anunciar a Orfeo que los dioses, emocionados, iban a pemitirle reencontrarse con Eurídice en la casa de los muertos. »

“Cupid, the son of Venus, the goddess of love, comes to announce to Orpheus that the gods are deeply moved by his grief and will allow him to meet Eurydice in the house of the dead.”

Este es un álbum ilustrado que los más pequeños podrán disfrutar en familia o en la escuela y los mayores, paladear en silencio. La historia de amor entre el músico, poeta y filósofo Orfeo y la ninfa Eurídice es una de las más conmovedoras de la mitología griega. Desde la antigüedad clásica, el descenso a los infiernos del héroe para rescatar a su amada ha servido de inspiración a anónimos contadores de cuentos y a multitud de artistas. Monteverdi y por fin Christoph Willibald Gluck, en 1762.

Gluck, nacido en Alemania (1714), escribió sus más importantes óperas durante sus largas estancias en París y Viena. Raniero de Calzabigi es el autor del libreto Orfeo y Euridice, que se estrenó en el Teatro de la corte de Viena el 5 de octubre de 1762. La importancia de esta ópera reside que con ella Gluck reformó la escena internacional hasta el punto de que estableció un nuevo equilibrio entre la música y el drama.


Interior Orfeo y Eurídice, Pedro Azara (adap.) y Pep Montserrat (ilus.), Ed. Hipòtesi, Barcelona.

 

Las ilustraciones de Pep Montserrat parten del mito y de la música de Gluck para centrarse en el uso del collage y de una paleta de rojos y negros que juega simbólicamente con la pasión y la muerte, el Eros y el Thanatos. Por su parte, Pedro Azara consigue trasladar las emocines que impregnan el libreto de Calzabigi a las necesidades de los lectores más jóvenes sin perder la elegancia del texto original. Un cd con las mejores arias de la ópera de Gluck actúa como puntero a través de sus páginas.

This is an illustrated album that very young children will be able to enjoy in the company of the rest of the family or at school, and that older children will appreciate on their own. The story of the love of the musician, poet and philosopher Orpheus and the nymph Eurydice is one of the most moving of all Greek myths. Ever since Antiquity, the hero’s descent to the land of the dead to rescue his beloved has served as a fount of inspiration for countless storytellers and artists. The first opera composer to write a version was Jacopo Peri in 1600, followed nine years later by Claudio Monteverdi. Christoph Willibald Gluck composed his opera in 1762.

Gluck, who was born in Germany in 1714, wrote his most important operas during his long sojourns in Paris and Vienna. His version of Orpheus and Eurydice, written to a libretto by Ranieri de’ Calzabigi, received its first performance in the theatre of the court of Vienna in 1762. It is important as an operatic work because with it Gluck altered the international opera scene to the extent that he established a new balance between the music and the drama.

Pep Montserrat’s illustrations take the myth and Gluck’s music as their starting point and incorporate the use of collage and a palette of reds and blacks that play symbolically with passion and death, Eros and Thanatos. In his adaptation, Pedro Azara has managed to convey the emotions that fill Calzabigi’s libretto in a manner that suits young readers while retaining the elegance of the original text. A CD containing the finest arias from Gluck’s opera guides listeners through the pages.

TEMA: Mitología 

EDAD RECOMENDADA: A partir de los 9 años.

DESTACA: Tratamiento del color y adaptación de un libreto original.

APLICACIONES: Presentación de la estructura teatral clásica y de la mitología griega.

IDIOMAS: Castellano, catalán, gallego y portugués


THEME: Myth

RECOMMENDED AGE: Nine and over

DISTINCTIVE: The treatment of the colour and the adaptation of the original libretto

SKILLS TOPICS: Introduction to the structure of classical theatre and to Greek mythology

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